Prejsť na obsah stránky
Best Practice - Home
Vyhľadávanie
omnicom education
FacebookTwitterLinkedIn
0 položiek
€0
  • Home
  • Aktuality
  • Best practice
  • Kurzy
  • Workshopy
  • O nás
Prejsť na navigáciu

Postup pri implementácii normy ISO/IEC 20000

Implementáciu systému riadenia služieb podľa ISO / IEC 20000 možno poňať mnohými spôsobmi, ktoré možno vymedziť nasledujúcimi dvoma krajnými možnosťami:

  • Maximalistický variant: Pripraviť a zrealizovať ITSM projekt, ktorého dodávkou je implementácia všetkých procesov vyžadovaných normou, vrátane zodpovedajúcej nástrojovej podpory.
  • Minimalistický variant: Identifikovať kľúčové prvky celého systému, vymenovať ich vlastníkov a ďalší rozvoj systému riadenia služieb ponechať v ich réžii.

Maximalistický variant sa skladá z nasledujúcich piatich fáz (chronologický sled):

  1. Zoznámenie sa s časťami normy ISO/IEC 20000 a ideálne aj s kľúčovými publikáciami ITIL®, resp. je vhodné, pokiaľ je v tíme človek, ktorý má ITIL® kvalifikáciu.
  2. Vyhodnotenie aktuálneho stavu systému riadenia IT služieb a identifikácia chýbajúcich prvkov tohto systému oproti požiadavkám normy.
  3. Príprava a realizácia projektu, ktorého dodávkou je vytvorenie a implementácia týchto chýbajúcich prvkov. Projekt samozrejme musí spĺňať všetky charakteristiky úspešného ITSM projektu.
  4. Vykonanie interného auditu systému riadenia IT služieb (možno vykonať až po nejakej dobe po implementácii procesov, aby už bola k dispozícii aspoň 3-mesačná história záznamov generovaných týmito procesmi).
  5. Vykonanie ostrého certifikačného auditu systému riadenia IT služieb (skladá sa z tzv. Pre-auditu a samotného certifikačného auditu pričom proces samotnej certifikácie je de-facto identický s certifikáciou podľa ISO 9001).

Na konci projektu teda získame certifikát zhody s požiadavkami normy ISO / IEC 20000-1.

Oproti tomu minimalistický variant nemusí viesť priamo k získanie certifikátu, ale umožňuje veľmi rýchle nastavenie kľúčových vlastností systému riadenia služieb. Tento variant má s predchádzajúcim variantom zhodné iba fázy 1 a 2 (načerpanie vedomostí a zistenie skutočného stavu nášho systému riadenia služieb), po ktorých nasledujú kroky:

3. Identifikácia kľúčových prvkov systému, ktoré budú mať svojho vlastníka. Ide o:

  1. Vlastníctvo jednotlivých procesov
  2. Vlastníctvo procesných entít, prípadne ich inštancií
  3. Vlastníctvo dokumentácie, číselníkov a nástrojov

Pre každý z týchto prvkov identifikovať vhodných kandidátov na ich vlastníctvo.

4. Vytvoriť zoznam povinností, zodpovednosti a právomoci vlastníkov, a tie "uzákoniť" napr. predpisom, pracovnými inštrukciami, popisom pracovného miesta.

5. Pripraviť a zrealizovať školenia, vzdelávanie a osvetu vlastníkov prvkov systému. Súčasťou je i (nenásilné) presviedčania kandidátov na vlastníctvo, aby sa ujali svojej úlohy.

6. Oficiálne vymenovať vlastníkov jednotlivých prvkov systému.

7. Jednotliví vlastníci identifikujú, čo je potrebné urobiť na dosiahnutie súladu s požiadavkami normy ISO / IEC 20000-1. Z pohľadu ITIL® by sa jednalo o vyplnenie a podanie Požiadavky na zmenu - Request for change (RFC) do procesu Riadenia zmien – Change Control (za predpokladu, že už existuje).

8. Vyhodnotiť a prioritizovať požiadavky vlastníkov a následne iniciovať projekt, ktorý ich požiadavky zrealizuje. Projekt je vhodné rozdeliť do niekoľkých čiastkových etáp.

Hlavná výhoda minimalistickej varianty je v tom, že sa v relatívne krátkom čase podarí vtiahnuť do hry väčšie množstvo ľudí, ktorí si ďalší rozvoj systému riadenia služieb vezmú za svoju povinnosť. Je pravdepodobné, že takto nastavený systém nebude spočiatku spĺňať všetky požiadavky ISO / IEC 20000-1, takže auditom by neprešiel, ale po niekoľkých etapách rozvojového projektu (pozri krok 8.) už pravdepodobne áno. Ďalšou výhodou je výrazne nižší odpor k zmenám a oveľa rýchlejšie dosiahnutie prínosov z implementácie jednotlivých prvkov systému riadenia služieb ako u maximalistické varianty (čiastkové prínosy sa zvyčajne dostavia oveľa skôr, ako bude celý systém spĺňať požiadavky normy ISO / IEC 20000-1).

  • Service Management & ITIL®
    • Service Management a ITSM - čo to je?
    • Service Management - prínosy
    • Service Management podľa ITIL®4
    • ITIL® - čo to je?
    • ITIL® - História a vývoj
    • ITIL® Service value system
    • ITIL® Service value chain
    • ITIL® The four dimensions of service management
    • ITIL® The guiding principles
    • ITIL® Practices
    • Čo (ne)môžeme od ITIL® očakávať
    • ITIL® Adopt & Adapt
    • Rozdiely ITIL®4 a ITIL® V3
    • ITIL®4 často kladené otázky (FAQ)
    • Kepner-Tregoe®
    • Certifikácia nástrojov
  • Project management & PRINCE2®
    • Rozdiely medzi PRINCE2®, PRINCE2 Agile® a Agile Scrum
    • Čo je to PRINCE2®
    • Prínosy PRINCE2®
    • Princípy PRINCE2®
    • Témy PRINCE2®
    • Procesy PRINCE2®
  • DevOps
    • Development – Operation - ALM
    • Vlastnosti prostredia DevOps
    • Ako funguje DevOps
    • Prínosy DevOps
  • Agility
    • Čo je to Agile Scrum
    • Prínosy Agile Scrum
    • Princípy Agile Scrum
  • Digital Transformation
    • Digitálny svet
    • Digitálna organizácia
    • Digitálna transformácia
    • Progresívne praktiky
    • Techniky podporujúce Digitálnu transformáciu
    • VeriSM™
    • VeriSM™ model
    • VeriSM™ aktivity
  • Lean IT
    • Lean Management
    • Princípy
    • Plytvania
    • Techniky
  • ISO20000
    • História ISO/IEC 20000
    • Štruktúra normy ISO/IEC 20000
    • Procesy podľa ISO/IEC20000
    • Postup pri implementácii ISO/IEC 20000
    • Certifikácia systému riadenia služieb
  • Business analysis (Biznis analýza)
    • Prístup k biznis analýze
    • Procesný model biznis analýzy
    • Investigatívne techniky
    • Tvorba „business case“
    • Rola Biznis analytik
  • Webináre

AKTUALITY

  • ITIL®
  • PRINCE2®
  • DevOps
  • Agile
  • LEAN IT
  • ISO 20000

BEST PRACTICE

  • ITIL®
  • PRINCE2®
  • Agile Scrum
  • LeanIT
  • DevOps 
  • VeriSM™

VZDELÁVANIE

  • ITIL® kurzy
  • PRINCE2® kurzy
  • DevOps kurzy
  • Agile Scrum kurzy
  • VeriSM™ kurzy
  • LEAN IT kurzy

WORKSHOPY

  • Blockchain
  • DevOps
  • Kanban

PARTNERI

  • AXELOS
  • EXIN 
  • PeopleCert 
  • The Open Group
  • itSMF Slovensko
  • NIKAR

PODMIENKY

  • Obchodné podmienky
  • Osobné údaje
  • Cookies

ITIL®, PRINCE2® a PRINCE2 Agile® sú registrované ochranné známky spoločnosti AXELOS Limited používané s jej súhlasom. Všetky práva vyhradené. The Swirl logo™ je ochranná známka spoločnosti AXELOS Limited používaná s jej súhlasom. Všetky práva vyhradené.

VeriSM™ je registrovaná ochranná známka spoločnosti IFDC. IT4IT™, TOGAF® and The Open Group Certification mark are registered trademarks of The Open Group.

OMNICOM® je registrovaná ochranná známka © 2008-2023, OMNICOM, s.r.o. – Všetky práva vyhradené