Prejsť na obsah stránky
Best Practice - Home
Vyhľadávanie
FacebookTwitterLinkedIn
Česká verzia
0 položiek
€0
  • Home
  • Aktuality
  • Best practice
  • Kurzy
  • Workshopy
  • O nás
Prejsť na navigáciu

História a vývoj ITIL®

Prvá verzia knižnice ITIL® (označovaná ako ITIL® V1) zjastrila svetlo sveta koncom 80. rokov minulého storočia, kedy britská vládna agentúra CCTA, Central Computer and Telecommunications Agency, začala postupne vydávať jednotlivé publikácie zhŕňajúce najlepšie skúsenosti z praxe riadenia služieb IT (prvý súbor  ITIL® V1 bol vydaný v roku 1989, celá knižnica V1 obsahovala príjemných 46 kníh).

Kľúčovým rysom ITIL® už vtedy bolo, že sa nejednalo o pravidlá vymyslené úradníkmi či teoretikmi, ale o skutočnú a osvedčenú prax. Vďaka tomu, že ITIL® obsahoval postupy, ktoré skutočne fungovali, prišlo k jeho rýchlemu rozšíreniu mimo britský vládny sektor, pre ktorý bol pôvodne určený, a zhruba od prelome storočia je ITIL® považovaný za medzinárodne akceptovaný štandard pre riadenie služieb informačných technológií.

Celosvetovému rozšíreniu ITIL® pomohli dve výrazné skutočnosti, ku ktorým prišlo na začiatku 90. rokov minulého storočia:

  • Založenie združenia itSMF, IT Service Management Forum, v roku 1991 vo Veľkej Británii. Toto združenie sa sformovalo okolo autorov a recenzentov prvej verzie knižnice s cieľom zdieľať skúsenosti z odboru ITSM, ale čoskoro začali byť zakladané pobočky itSMF aj v ďalších štátoch (v SR až v roku 2008), a to ako neziskovej organizácie združujúcej IT manažérov a ITSM špecialistov.
  • Zavedenie medzinárodne akceptovaných certifikácií odbornej spôsobilosti v ITSM. Jednotlivé organizácie zistili, že pre riadenie informatiky potrebujú nielen technicky, ale aj manažérsky kvalifikovaných odborníkov, a tak začali pre obsadzovanie manažérskych pozícií v IT požadovať znalosť riadenia služieb IT potvrdenú certifikačnou skúškou.

Vývoj druhej verzie knižnice ITIL® (označovanej ako ITIL® V2) sa začali koncom 90. rokov ešte pod vedením CCTA. Prvá publikácia tejto druhej verzie ITIL®, kniha Service Support (niektorými odborníkmi považovaná do dnešného dňa za najúspešnejšiu publikáciu v celej histórii knižnice vôbec), vyšla v roku 1999. Dôležitým medzníkom v histórii ITIL® bol zánik agentúry CCTA v roku 2000 a prevod dohľadu nad knižnicou na novo zriadenú agentúru OGC, ktorej názov sa v roku 2011 zmenil na Cabinet Office, a podo týmto názvom je vlastníkom ITIL® do dnešných dní (jar 2012). Cabinet Office následne dokončil vydanie druhej verzie knižnice, posledná  publikácia druhej verzie vyšla až v roku 2006. V tejto verzii  mala knižnica spolu 10 titulov.

Práce na tretej verzii knižnice ITIL® (označovanej ako ITIL® V3) začali už v apríli 2004, tzn. dva roky pred vydaním poslednej publikácie druhej verzie, a boli ukončené dňa 31.5.2007 vydaním piatich ústredných publikácií ITIL® V3. Nič menej sa tým rozvoj tretej verzie knižnice zďaleka neskončil – postupne boli a stále sú vydávané ďalšie doplňujúce a rozširujúce publikácie, takže súčasný rozsah knižnice počíta okolo 20 zväzkov, taktiež je priebežne dopĺňaná aktualizáciami dokumentov a databázou znalostí na webovom portáli Best Practice Live. Obsah ITIL® V3 teda zďaleka nie je uzatvorený.

Päť hlavných publikácií ITIL® V3 a Výkladový slovník pojmov a skratiek boli v roku 2011 aktualizované (táto aktualizácia je označovaná ako ITIL® 2011 Edition); ostatných publikácií V3 sa táto aktualizácia nedotkla.

Základné princípy všetkých troch vyššie uvedených verzií a obsahové rozdiely medzi nimi sú popísané v sekcii Rozdiely medzi verziami ITIL®.

Prehľad historického vývoj aby nebol úplný bez zmienky vplyvu normy ISO/IEC 20000, ktorá bola vydaná dňa 15.12.2005, a to prebratím britskej normy BS 15000 do medzinárodného systému ISO. Táto norma je určená k realizácii nezávislého certifikačného auditu systému riadenia podnikovej informatiky založenej na princípoch ITIL®. Napriek tomu, že prvé audity boli realizované už od roku 2003 ešte podľa normy BS 15000, do dnešného dňa nie je táto certifikácia rozšírená tak, ako sa pôvodne očakávalo, takže vplyv tejto normy na celosvetovom šírení a používaní ITIL® nie je príliš zásadný. Ďalšie podrobnosti viď informácie v sekcii ISO/IEC 20000.

Aktuality

Posledné miesto na prvý kurz podľa ITIL® 4

Prvý ITIL®4 Foundation kurz na Slovensku od OMNICOMu už začiatkom marca 2019

Prednáška o ITIL® 4 na konferencii itSMF Slovensko

Ak sa chcete z prvej ruky dozvedieť o obsahu novej verzie ITIL®4 tak neváhajte a prihláste na tohoročnú konferenciu itSMF Slovensko

Rozdiely medzi ITIL® V3 a ITIL 4®

 

  • ITSM & ITIL®
    • ITIL®4 update
    • Rozdiely ITIL®4 a ITIL® V3
    • ITIL®4 často kladené otázky (FAQ)
    • Čo je to ITSM
    • Čo je to služba IT
    • Životný cyklus služby IT
    • Obsah a rozsah ITSM
    • Čo je to ITIL®
    • História a vývoj ITIL®
    • Rozdiely medzi verziami ITIL®
    • Čo (ne)môžeme od ITIL® očakávať
    • Kľúčové procesy ITIL®
    • Funkcie ITIL®
    • Vzťah ITIL® a ďalších prístupov
    • Zásady implementácie ITSM
    • Prínosy ITSM
    • Certifikácia nástrojov
  • IT4IT™
    • IT4IT™ Reference Architecture
    • IT Value Chain
    • IT Value Streams
      • Strategy to Portfolio
      • Requirement to Deploy
      • Request to Fulfill
      • Detect to Correct
    • Four Key Pillars
      • Service Model
      • Informational Model
      • Functional Model
      • Integration Model
    • The Five Levels of IT4IT Abstractions
  • PRINCE2®
    • Rozdiely medzi PRINCE2®, PRINCE2 Agile® a Agile Scrum
    • Čo je to PRINCE2®
    • Prínosy PRINCE2®
    • Princípy PRINCE2®
    • Témy PRINCE2®
    • Procesy PRINCE2®
  • Agile SCRUM
    • Čo je to Agile Scrum
    • Prínosy Agile Scrum
    • Princípy Agile Scrum
  • Lean IT
    • Lean Management
    • Princípy
    • Plytvania
    • Techniky
    • Vzťah Lean IT a ITIL®
  • DevOps
    • Development – Operation - ALM
    • Vlastnosti prostredia DevOps
    • Ako funguje DevOps
    • Prínosy DevOps
    • DevOps a ITIL®
  • VeriSM™
    • VeriSM™ model
    • VeriSM™ aktivity
    • Progresívne praktiky
  • ISO20000
    • Historie ISO/IEC 20000
    • Struktura ISO/IEC 20000
    • Procesy dle ISO/IEC20000
    • Postup při implementaci ISO/IEC 20000
    • Certifikácia systému riadenia služieb
  • Kepner-Tregoe®

AKTUALITY

  • ITIL®
  • PRINCE2®
  • DevOps
  • Agile
  • LEAN IT
  • ISO 20000

BEST PRACTICE

  • ITIL®
  • PRINCE2®
  • Agile Scrum
  • LeanIT
  • DevOps 
  • VeriSM™
  • ISOIEC 20000
  • Kepner-Tregoe®

VZDELÁVANIE

  • ITIL® kurzy
  • PRINCE2® kurzy
  • DevOps kurzy
  • Agile Scrum kurzy
  • VeriSM™ kurzy
  • IT4IT™ kurzy
  • LEAN IT kurzy
  • Workshopy
  •  

RIEŠENIA

  • Kalendár kurzov
  • Literatúra
  • Poradenstvo OMNICOM

PARTNERI

  • AXELOS
  • EXIN 
  • PeopleCert 
  • The Open Group
  • DevOps Institute
  • itSMF Slovensko
  • NIKAR

LINKY

  • ITIL® official
  • Best Mgmt Practice
  • ASL BiSL foundation
  • Kepner-Tregoe®
  • WilliamsLeaTag (TSO Bookshop)

ITIL®, PRINCE2® a PRINCE2 Agile® sú registrované ochranné známky spoločnosti AXELOS Limited používané s jej súhlasom. Všetky práva vyhradené. The Swirl logo™ je ochranná známka spoločnosti AXELOS Limited používaná s jej súhlasom. Všetky práva vyhradené.

VeriSM™ je registrovaná ochranná známka spoločnosti IFDC

IT4IT™, TOGAF® and The Open Group Certification mark are registered trademarks of The Open Group.

OMNICOM® je registrovaná ochranná známka OMNICOM, s.r.o.

© 2008-2019, OMNICOM, s.r.o. – Všetky práva vyhradené