Prejsť na obsah stránky
Best Practice - Home
Vyhľadávanie
omnicom education
FacebookTwitterLinkedIn
0 položiek
€0
  • Home
  • Aktuality
  • Best practice
  • Kurzy
  • Workshopy
  • O nás
Prejsť na navigáciu

Vlastnosti prostredia DevOps

DevOps nie je exaktne zdokumentovaná metodika. Dá sa však povedať, že dobrom DevOps prostredí sa veľmi často vyskytujú nasledovné vlastnosti:

Spolupráca a komunikácia (Collaboration and communication)

Namiesto vzájomného sa obviňovania pri neúspechu musia jednotlivé tímy pôsobiť ako jednotný celok. Počas celého životného cyklu aplikácie nielen vývoj a prevádzka, ale aj testovanie, kvalita, manažment, podpora a ostatné tímy musia spolupracovať.

Spätná väzba (Feedback)

Aktívna komunikácia so zákazníkom je kľúčová – a to s externým aj interným zákazníkom! Jedným z cieľov DevOps je schopnosť organizácie pružne reagovať a rýchlo realizovať zmeny. Pri dodávaní softvéru tento cieľ vyžaduje, aby mala organizácia rýchlu spätnú väzbu a následne bola schopná reagovať a rýchlo sa z toho poučiť. Je preto potrebné vytvoriť komunikačné kanály, aby k nej všetky zainteresované strany mali prístup a mohli na spätnú väzbu reagovať.

Automatizácia (Automation)

Pre zabezpečenie kvality, rýchlosti a vysokého množstva požiadaviek (meniaceho sa kódu) je potrebná vysoká miera podpory nástrojmi. Vo vývoji, testovaní, nasadzovaní... Všetky tieto kroky je potrebné automatizovať, ale tiež ako jeden celok pre end-to-end vývoj a nasadenie.

Priebežná integrácia (Continuous Integration)

V súlade s Agile kultúrou sa Continuous integration prirodzene vyskytuje aj v DevOps kultúre.

Continuous Integration – je praktika pri vývoji softvéru, kedy vývojári odovzdávajú a integrujú výsledky svojej práce pomerne často – denne, prípadne častejšie. Následne je kód validovaný cez automatizovaný build unit, integračné a akceptačné testovanie. Takýto postup umožní skôr identifikovať prípadné chyby a nedostatky.

Nepretržité testovanie (Continuous Testing)

Nepretržité testovanie posúva Continuous Integration na ďalšiu kvalitatívnu úroveň. Nie je to náhrada zabezpečenia kvality. V prostredí DevOps je do testovania zapojený každý. Vývojári nielen testujú svoj kód, ale sa podieľajú na integračných testoch, odporúčajú testovacie metódy, definujú a pripravujú testovacie prostredie,.. Prevádzka zase monitoruje testovacie prostredie, stará sa o jeho konfiguráciu, podieľa sa na ďalších testoch. Táto spolupráca spolu s automatizáciou prinášajú úsporu času, zvýšenie kvality , znižujú sa náklady potrebné na testovanie.

Verzionovanie (Version Control)

Všetko musí byť uložené v systéme, ktorý riadi verzionovanie. Tu nehovoríme len o ukladaní zdrojového kódu, ale o všetkom, čo súvisí s IT systémami (testy, skripty na správu databáz, build skripty, skripty na vytváranie prostredí, skripty na deployment, ostatné artefakty, knižnice, dokumentácia a podobne). Tento princíp umožňuje bezprecedentnú úroveň kontroly nad všetkými časťami prevádzkovaného systému.

Nepretržité testovanie (Continuous Testing)

Nepretržité testovanie s využitím vysokého stupňa automatizácie je nevyhnutnou súčasťou DevOps. Nie je to náhrada zabezpečenia kvality. V prostredí DevOps je do testovania zapojený každý, a každá časť hodnotového toku (Value Stream). Vývojári nielen testujú svoj kód, ale sa podieľajú na integračných testoch, odporúčajú testovacie metódy, definujú a pripravujú testovacie prostredie. Prevádzka (Ops) monitoruje testovacie prostredie, stará sa o jeho konfiguráciu, podieľa sa na ďalších testoch. Táto spolupráca spolu s automatizáciou prinášajú úsporu času, zvýšenie kvality a znižujú sa náklady potrebné na testovanie.

Continuous Delivery

Continuous delivery je metodika, pomocou ktorej dokážeme softvér počas celého svojho životného cyklu kedykoľvek nasadiť (release), čiže je v „releasable“ stave. Pomocou Continuos delivery môžeme softvér kedykoľvek na požiadanie nasadiť (push the button / manual).

Plynulé nasadzovanie (Continuous Deployment)

Aký by to malo zmysel, keby kvalitný kód (aplikácia) ostali iba v DML (Definitive Media Library – úložisko nasaditeľných verzií). Plynulé nasadzovanie je neoddeliteľnou súčasťou DevOps a je charakterizované častejšími a jednoduchšími releasmi, ktoré sa po úspešnom absolvovaní všetkých testov automatizovane dostávajú do produkčného prostredia.

devops_cd_cd 

Deployment pipeline

Automatizované spracovanie zmien cez všetky kroky hodnotového toku a to od bodu keď „je napísaný kód“ až po „nasadenie do prevádzky“.

Nepretržitý monitoring a spätná väzba (Continuous Monitoring and Feedback)

Častejšie releasy a viac kódu predstavuje vyššie riziko pre produkčné prostredie. Server monitoring, Application Performance Monitoring a Spätná väzba od zákazníka (Continuous customer feedback) prináša možnosti, ako znížiť toto riziko. Cieľom je byť schopný identifikovať, vyhodnotiť a iniciovať riešenie prípadného výpadku, alebo chyby. A tak ako testovanie, aj monitoring musí byť aplikovaný počas celého životného cyklu aplikácie. Od vývoja až po prevádzku.

Okrem technických meraní nové technológie umožňujú zbierať informácie o správaní sa zákazníka, prípadne identifikovať chyby priamo počas používania aplikácie. Tieto informácie sú cenným zdrojom pri samotných riešeniach, zlepšovaní aplikácie či zákazníckej spokojnosti. Táto nepretržitá spätná väzba je neodmysliteľnou súčasťou DevOps, umožňujúca organizácii byť viac pružnou a schopnou reagovať na potreby zákazníka.

Neustále zlepšovanie (Continual improvement)

V skutočnom Lean prostredí, implementácia procesov nie je jednorazová záležitosť, ale sa jedná o priebežný proces. Organizácia musí mať zavedený proces, ktorý identifikuje možné zlepšenia, vyhodnocuje ich, stará sa o ich prípadnú implementáciu a vie sa z týchto zlepšení poučiť. Nie je ani tak podstatné, či je zlepšovanie formalizované, centrálne riadené, alebo vykonávané len na úrovni tímov. Dôležité je zabezpečiť neustále zlepšovanie.

Infraštruktúra ako kód (Infrastructure as Code)

Infraštruktúra ako kód je jedna z hlavných schopností DevOps, ktorá umožňuje organizácii riadiť mieru a rýchlosť, s akou sú prostredia vytvárané a konfigurované tak, aby umožnili plynulé nasadzovanie. Vnímanie infraštruktúry ako kódu je vnímanie softvérovo definovaného prostredia (typické pre cloud a virtualizáciu). 

  • Service Management & ITIL®
    • Service Management a ITSM - čo to je?
    • Service Management - prínosy
    • Service Management podľa ITIL®4
    • ITIL® - čo to je?
    • ITIL® - História a vývoj
    • ITIL® Service value system
    • ITIL® Service value chain
    • ITIL® The four dimensions of service management
    • ITIL® The guiding principles
    • ITIL® Practices
    • Čo (ne)môžeme od ITIL® očakávať
    • ITIL® Adopt & Adapt
    • Rozdiely ITIL®4 a ITIL® V3
    • ITIL®4 často kladené otázky (FAQ)
    • Kepner-Tregoe®
    • Certifikácia nástrojov
  • Project management & PRINCE2®
    • Rozdiely medzi PRINCE2®, PRINCE2 Agile® a Agile Scrum
    • Čo je to PRINCE2®
    • Prínosy PRINCE2®
    • Princípy PRINCE2®
    • Témy PRINCE2®
    • Procesy PRINCE2®
  • DevOps
    • Development – Operation - ALM
    • Vlastnosti prostredia DevOps
    • Ako funguje DevOps
    • Prínosy DevOps
  • Agility
    • Čo je to Agile Scrum
    • Prínosy Agile Scrum
    • Princípy Agile Scrum
  • Digital Transformation
    • Digitálny svet
    • Digitálna organizácia
    • Digitálna transformácia
    • Progresívne praktiky
    • Techniky podporujúce Digitálnu transformáciu
    • VeriSM™
    • VeriSM™ model
    • VeriSM™ aktivity
  • Lean IT
    • Lean Management
    • Princípy
    • Plytvania
    • Techniky
  • ISO20000
    • História ISO/IEC 20000
    • Štruktúra normy ISO/IEC 20000
    • Procesy podľa ISO/IEC20000
    • Postup pri implementácii ISO/IEC 20000
    • Certifikácia systému riadenia služieb
  • Business analysis (Biznis analýza)
    • Prístup k biznis analýze
    • Procesný model biznis analýzy
    • Investigatívne techniky
    • Tvorba „business case“
    • Rola Biznis analytik
  • Webináre

AKTUALITY

  • ITIL®
  • PRINCE2®
  • DevOps
  • Agile
  • LEAN IT
  • ISO 20000

BEST PRACTICE

  • ITIL®
  • PRINCE2®
  • Agile Scrum
  • LeanIT
  • DevOps 
  • VeriSM™

VZDELÁVANIE

  • ITIL® kurzy
  • PRINCE2® kurzy
  • DevOps kurzy
  • Agile Scrum kurzy
  • VeriSM™ kurzy
  • LEAN IT kurzy

WORKSHOPY

  • Blockchain
  • DevOps
  • Kanban

PARTNERI

  • AXELOS
  • EXIN 
  • PeopleCert 
  • The Open Group
  • itSMF Slovensko
  • NIKAR

PODMIENKY

  • Obchodné podmienky
  • Osobné údaje
  • Cookies

ITIL®, PRINCE2® a PRINCE2 Agile® sú registrované ochranné známky spoločnosti AXELOS Limited používané s jej súhlasom. Všetky práva vyhradené. The Swirl logo™ je ochranná známka spoločnosti AXELOS Limited používaná s jej súhlasom. Všetky práva vyhradené.

VeriSM™ je registrovaná ochranná známka spoločnosti IFDC. IT4IT™, TOGAF® and The Open Group Certification mark are registered trademarks of The Open Group.

OMNICOM® je registrovaná ochranná známka © 2008-2023, OMNICOM, s.r.o. – Všetky práva vyhradené