Plytvania
|
Príklad z prostredia IT služieb
|
Chyby
|
Akýkoľvek aspekt služby, ktorý nezodpovedá očakávaniam zákazníka
Nízka spoľahlivosť s prevádzkou služby - incidenty
Vykonávanie neautorizovaných zmien
Vývojárske softvérové chyby
Zle zmapované požiadavky zákazníka
|
Nadprodukcia
|
Vytváranie väčšej hodnoty v službách ako je zákazník ochotný zaplatiť
Služby sú zbytočne kvalitné – zbytočné prekračovanie parametrov SLA, prípadne chýbajúce SLA
Zbytočne vysoká priorita pri riešení požiadavky
Zdvojená kontrola
Prevádzkovanie služieb, ktoré nikto nepoužíva
|
Čakanie
|
Akékoľvek oneskorenie po skončení jednej aktivity, kým začne nasledovná aktivita
Zle nastavená spolupráca medzi tímami
Čakanie na schvaľovanie
Nevhodné zmluvy s dodávateľmi
Výpadky systému – downtime, prestoje koncových používateľov
Pomalé odozvy aplikácií
|
Preprava
|
Zbytočné fyzické presuny materiálu, produktov alebo informácií
Využívanie viacerých dátových formátov a nutnosť ich prepojenia
Proprietárne systémy bez možnosti zdieľania dát
Hľadanie a zisťovanie potrebných informácií medzi rôznymi odborníkmi
Neexistujúce modely zmien, nedefinované service requesty
|
Zbytočné spracovávanie
|
Vytváranie výstupov v systéme oproti tomu, čo sa skutočne používa
Vytváranie reportov, ktoré nikto nečíta
Udržiavanie záznamov konfiguračných položiek, ktoré nik nepoužíva
Kategorizácia (napr. zmien), ktorá sa však neskôr už nevyužíva
Tlačená forma (napr. reportov), ak postačuje elektronická podoba
|
Skladovanie
|
Akékoľvek nadbytočné prostriedky pri spracovávaní, ktoré sú mimo požiadaviek zákazníka
Nadbytočná nevyužitá kapacita - málo využívané servery
Posielanie email príloh, namiesto posielania len linkov
Nepoužívané licencie
Veľa „tiketov v inboxe“
Nevyužívaná funkčnosť aplikácie
|
Zbytočné pohyby
|
Zbytočné pohyby ľudí
Nedostatočný Knowledge management – zbytočné zháňanie informácií a znalostí
Neaktualizovaná databáza známych chýb (KEDB) – zbytočné skúšanie rôznych workarounds
Aplikácia, ktorá núti požívateľa zadávať údaje na viacerých miestach – obrazovkách
|