Prejsť na obsah stránky
Best Practice - Home
Vyhľadávanie
omnicom education
FacebookTwitterLinkedIn
0 položiek
€0
  • Home
  • Aktuality
  • Best practice
  • Kurzy
  • Workshopy
  • O nás
Prejsť na navigáciu

Tvorba „business case“

Business case je kľúčovým dokumentom v projekte biznis analýzy a je to miesto, kde analytici prezentujú svoje zistenia a navrhujú postup, ktorý by vyšší manažment mal zvážiť. Business case je do istej miery dokument „predaja“ zameraný na to, aby sa ľudia rozhodli.

Je potrebné ho preskúmať a revidovať ako živý dokument pred dôležitými rozhodovacími míľnikmi. Tiež slúži na preskúmanie pokroku v projekte a výstupov so zodpovednými osobami, resp. schvaľovateľmi týchto míľnikov (zvyčajne vyššími manažérmi), aby sa rozhodlo, či sa má projekt presunúť do ďalšej úrovne.

Biznis case sa najviac využíva v nasledujúcich fázach životného cyklu projektu:

  • Počiatočný business case pred pridelením zdrojov - počiatočný business case vyplýva z výsledkov štúdie uskutočniteľnosti s ohľadom na vysoké požiadavky, možnosti, náklady a prínosy.
  • Potvrdený business case po zachytení podrobných požiadaviek - business case je možné upraviť vzhľadom na akékoľvek ďalšie informácie nad rámec podrobných požiadaviek, ktoré analytik pôvodne zachytil. V závislosti od akýchkoľvek zmien v požiadavkách môžu nastať zmeny v zdrojoch, nákladoch, či výhodách.
  • Potvrdený business case po odhadnutí nákladov na vývoj - vzhľadom na podrobné požiadavky a po dokončení návrhov a preskúmaní odhadov vývoja by sa mal business case opätovne preskúmať z hľadiska akýchkoľvek ďalších zmien.
  • Prehodnotený business case pred nasadením – business case by sa mal prehodnotiť pred nasadením z pohľadu nákladovosti. V prípade, ak nastali zásadné zmeny podmienok, môže sa stať, že dôjde k neskoršiemu nasadeniu alebo k rozhodnutiu, že sa zmena nenasadí vôbec.
  • Kontrola realizácie výhod - po nasadení a po chvíli fungovania riešenia by sa mal business case prehodnotiť, aby sa zistilo, či sa plánované prínosy projektu skutočne realizovali. Realizácia výhod môže byť rozložená do niekoľkých mesiacov alebo rokov, takže kontrola realizácie výhod by mala prebiehať pravidelne.

Obsah business case

Všeobecne odporúčaná štruktúra business case podľa best practice Business Analysis Foundation je nasledujúca:

  • Úvod - popisuje, prečo je business case prezentovaný a metódy použité na preskúmanie business case.
  • Zhrnutie pre manažment - táto časť je hlavnou, ak nie jedinou, časťou business case, na ktorý sa vyšší manažéri zameriava. Mala by byť napísaný po dokončení všetkých ostatných častí. Ideálne obsahuje:
      • krátke zhrnutie, o čo v business case išlo a problémy sa identifikovali;
      • stručný prehľad hlavných rozhodnutí vrátane ich výhod a nevýhod;
      • jasné vyhlásenie o odporúčaní a požadovanom rozhodnutí.
  • Popis súčasnej situácie - v tejto časti sa uvádza súčasná situácia „ako je“ a načrtáva sa, v čom sú problémy.
  • Zvážené možnosti – táto časť zhŕňa stručné informácie o neodporúčaných možnostiach a dôvodoch, prečo boli odmietnuté.
  • Analýza nákladov a prínosov - náklady a prínosy spojené s projektmi sú často ťažko dosiahnuteľné. Nie je vždy ľahké vyčísliť, kde a kedy vzniknú náklady aj prínosy. Analytici musia byť navyše opatrní pri odhadovaní prínosov a musia zostať praktickí a realistickí. Nehmotné prvky, ako napríklad „zlepšená spokojnosť zákazníka“, sú výhodou, ktorú je často ťažké kvantifikovať.
  • Posúdenie dopadu - keďže projekty sa týkajú zmien, je potrebné posúdiť ich finančné a nefinančné dopady v organizácii.
  • Posúdenie rizika - riziko je neistá udalosť, ktorá sa môže vyskytnúť a mať dopad na samotný projekt. Riziká sa zvyčajne považujú za negatívne (napríklad dodávateľ, ktorý ukončí podnikanie uprostred projektu), ale možno ich považovať aj za pozitívne (napríklad projektový tím, ktorý dokončí projekt pred termínom).
  • Odporúčania - tu je business case zhrnutý a sú jasne popísané rozhodnutia, ktoré sú od vyššieho manažmentu žiadané. Často obsahuje Ganttov diagram, ktorý zobrazuje vodorovné pruhy v časovej mierke, ktoré označujú, ako dlho budú trvať hlavné fázy projektu (napríklad požiadavky, dizajn, vývoj, testovanie atď.).
  • Prílohy s ďalšími informáciami - podrobné a podporné informácie sú zvyčajne vyhradené pre sekciu príloh. Do tejto oblasti môžu byť zaradené ďalšie grafy alebo tabuľky; môžu byť tiež pridané podrobné výpočty nákladov a prínosov.

  • Service Management & ITIL®
    • Service Management a ITSM - čo to je?
    • Service Management - prínosy
    • Service Management podľa ITIL®4
    • ITIL® - čo to je?
    • ITIL® - História a vývoj
    • ITIL® Service value system
    • ITIL® Service value chain
    • ITIL® The four dimensions of service management
    • ITIL® The guiding principles
    • ITIL® Practices
    • Čo (ne)môžeme od ITIL® očakávať
    • ITIL® Adopt & Adapt
    • Rozdiely ITIL®4 a ITIL® V3
    • ITIL®4 často kladené otázky (FAQ)
    • Kepner-Tregoe®
    • Certifikácia nástrojov
  • Project management & PRINCE2®
    • Rozdiely medzi PRINCE2®, PRINCE2 Agile® a Agile Scrum
    • Čo je to PRINCE2®
    • Prínosy PRINCE2®
    • Princípy PRINCE2®
    • Témy PRINCE2®
    • Procesy PRINCE2®
  • DevOps
    • Development – Operation - ALM
    • Vlastnosti prostredia DevOps
    • Ako funguje DevOps
    • Prínosy DevOps
  • Agility
    • Čo je to Agile Scrum
    • Prínosy Agile Scrum
    • Princípy Agile Scrum
  • Digital Transformation
    • Digitálny svet
    • Digitálna organizácia
    • Digitálna transformácia
    • Progresívne praktiky
    • Techniky podporujúce Digitálnu transformáciu
    • VeriSM™
    • VeriSM™ model
    • VeriSM™ aktivity
  • Lean IT
    • Lean Management
    • Princípy
    • Plytvania
    • Techniky
  • ISO20000
    • História ISO/IEC 20000
    • Štruktúra normy ISO/IEC 20000
    • Procesy podľa ISO/IEC20000
    • Postup pri implementácii ISO/IEC 20000
    • Certifikácia systému riadenia služieb
  • Business analysis (Biznis analýza)
    • Prístup k biznis analýze
    • Procesný model biznis analýzy
    • Investigatívne techniky
    • Tvorba „business case“
    • Rola Biznis analytik
  • Webináre

AKTUALITY

  • ITIL®
  • PRINCE2®
  • DevOps
  • Agile
  • LEAN IT
  • ISO 20000

BEST PRACTICE

  • ITIL®
  • PRINCE2®
  • Agile Scrum
  • LeanIT
  • DevOps 
  • VeriSM™

VZDELÁVANIE

  • ITIL® kurzy
  • PRINCE2® kurzy
  • DevOps kurzy
  • Agile Scrum kurzy
  • VeriSM™ kurzy
  • LEAN IT kurzy

WORKSHOPY

  • Blockchain
  • DevOps
  • Kanban

PARTNERI

  • AXELOS
  • EXIN 
  • PeopleCert 
  • The Open Group
  • itSMF Slovensko
  • NIKAR

PODMIENKY

  • Obchodné podmienky
  • Osobné údaje
  • Cookies

ITIL®, PRINCE2® a PRINCE2 Agile® sú registrované ochranné známky spoločnosti AXELOS Limited používané s jej súhlasom. Všetky práva vyhradené. The Swirl logo™ je ochranná známka spoločnosti AXELOS Limited používaná s jej súhlasom. Všetky práva vyhradené.

VeriSM™ je registrovaná ochranná známka spoločnosti IFDC. IT4IT™, TOGAF® and The Open Group Certification mark are registered trademarks of The Open Group.

OMNICOM® je registrovaná ochranná známka © 2008-2022, OMNICOM, s.r.o. – Všetky práva vyhradené