Prejsť na obsah stránky
Best Practice - Home
Vyhľadávanie
omnicom education
FacebookTwitterLinkedIn
0 položiek
€0
  • Home
  • Aktuality
  • Best practice
  • Kurzy
  • Workshopy
  • O nás
Prejsť na navigáciu

ITIL® V3 Kvalifikačná schéma

Kvalifikačná schéma overujúca spôsobilosť jednotlivca v oblasti ITSM/ITIL® je vo vlastníctve britskej spoločnosti  AXELOS Limited. Táto schéma sa skladá z 5 úrovní:

  1. Foundation
  2. Practitioner
  3. Intermediate 
  4. ITIL® Expert
  5. ITIL® Master

itil_certif_2016 

Obsahom týchto certifikácií je overenie znalostí prvkov „best practice“, tak ako sú popísané v knižnici ITIL®. Celá schéma je pomerne komplikovaná a okrem toho sa rôzne detaily priebežne menia, každopádne jej základný popis je nasledovný:

  1. K získaniu certifikátu úrovne Foundation stačí úspešne absolvovať predpísaný test, a to aj bez nutnosti predchádzajúceho absolvovania odporúčaného kurzu. Je ale potrebné uviesť, že k úspešnému zvládnutiu testu je veľmi odporúčané absolvovať prípravný trojdenný akreditovaný kurz ITIL®Foundation. Test Foundation je jediným testom z celej certifikačnej schémy, ktorý je možné zložiť aj v češtine (čo je ale problém vzhľadom na inú terminológiu, ako používame v SR). Všetky ďalšie testy sú dostupné iba v anglickom jazyku a v niektorých ďalších svetových jazykoch. Po úspešnom zvládnutí certifikačného testu získa účastník 2 kredity do kvalifikačnej schémy.
  2. Úroveň Practitioner obsahuje samostatný kurz ITIL® Practitioner s testom, ktorého primárnym cieľom je naučiť účastníkov techniky, potrebné k úspešnej implementácii ITIL® prvkov z úrovne Foundation do firemnej praxe. Po úspešnom zvládnutí certifikačného testu získa účastník 3 body do kvalifikačnej schémy. Pozor, úroveň Practitioner nenahrádza úroveň Intermediate, ktorá je zameraná na dôkladnejšiu teoretickú aj praktickú prípravu špecialistov v ITSM, sú navzájom komplementárne.
  3. Úroveň Intermediate obsahuje dva bloky, ktoré spolu obsahujú 9 rôznych kurzov:
    • Service Capability – zameriava sa na procesné aktivity, ich realizáciu a využitie v praxi. Ponúka podrobnú znalosť ITIL® procesov a rolí. Obsahuje štyri 4-denné tréningové kurzy podľa profesného zamerania:
      • OSA = Operational Support & Analysis
      • PPO = Planning, Protection and Optimization 
      • RCV = Release, Control & Validation
      • SOA = Service Offerings and Agreements
    • Blok Service Capability je svojím praktickým zameraním s mnohými cvičeniami a príkladmi vhodný najmä pre odborníkov v daných oblastiach (napr. SLA manažér, Configuration manažér, pracovníci podpory 2 a 3 úrovne a pod.). Za každý úspešne absolvovaný kurz&test získa účastník 4 kredity.
    • Service Lifecycle – podrobne sa zaoberá jednotlivými fázami životného cyklu služby. Zameriava sa na znalosť procesov a zručnosti potrebné pre realizáciu kvalitných služieb v organizácii v každej z 5 etáp životného cyklu služby. Obsahuje päť 3-denných kurzov podľa jednotlivých publikácií ITIL®:
      1. SS = Service Strategy
      2. SD = Service Design
      3. ST = Service Transition
      4. SO = Service Operation
      5. CSI = Continual Service Improvement

Blok Service Lifecycle je svojím zameraním na jednotlivé oblasti vhodný najmä pre vedúcich pracovníkov v IT (napr. CIO, manažér kvality, vedúci oddelenia a pod.). Za každý úspešne absolvovaný kurz&test získa účastník 3 kredity.

Po absolvovaní každého z týchto deviatich kurzov je možné absolvovať skúšku a získať príslušný certifikát. Test ale nie je možné absolvovať bez predchádzajúcej účasti na kurze, ktorý môže navyše poskytovať iba akreditovaná vzdelávacia inštitúcia (ATO). Nutnou podmienkou účasti na ktoromkoľvek z uvedených 9 kurzov je vlastníctvo certifikátu Foundation (nie Practitioner!).

  1. Úroveň ITIL® Expert získa každý, kto získa 22 kreditov, ktoré je možné získať:
    • V prvom rade úspešným absolvovaním certifikačného testu úrovne Foundation a kompletnej sady kurzov/certifikácií úrovne Intermediate (buď Lifecycle, alebo Capability, t.j. štyri 4-dňové, alebo päť 3-dňových kurzov). Je možné aj využiť 3 kredity z úrovne Practitioner. Viď obr. na začiatku stránky.
    • Následne absolvovaním 4-denného kurzu a úspešným absolvovaním testu Managing Across the Lifecycle (MALC), za ktorý uchádzač získa 5 kreditov. Tento kurz a test je povinnou podmienkou pre získanie certifikátu ITIL® Expert.

Taktiež je možné kombinovať kurzy z oboch blokov (Lifecycle aj Capability) a to tak, aby sa obsah kurzov vzájomne neprekrýval. Viacej informácií o možných kombináciách nájdete na stránke ITIL® Credit Administration Policy.

  1. Úroveň ITIL® Master bola sprístupnená v roku 2012 ako najvyšší stupeň odbornej kvalifikácie podľa ITIL® a je zameraná na preukázanie rozsiahlych praktických skúseností s implementáciou ITIL® Best Practice do praxe. Pre kvalifikáciu do programu je nutné splniť dve vstupné podmienky: byť vlastníkom certifikátu úrovne ITIL® Expert a mať 5 rokov praxe v odbore ITSM na riadiacej úrovni, alebo ako senior ITSM konzultant. Po schválení kvalifikácie musí záujemca preukázať implementačnú prax formou zákazníkom odsúhlasených referencií pre každý z tzv. ITIL® elementov (jednotlivé časti knižnice, procesov, aktivít atď.) a následne predložiť a obhájiť pred odbornou porotou riešenie komplexného ITSM projektu/projektov. Bližšie informácie o programe ITIL® Master nájdete na portáli oficiálneho akreditora – AXELOS Limited. V súčasnosti je táto úroveň zastavená a certifikáty sa nevydávajú.

Obsah všetkých kurzov určuje AXELOS v tzv. sylaboch, čím definuje povinný súhrn znalostí, ktoré musí uchádzač o daný certifikát spĺňať. AXELOS taktiež autorizuje obsah všetkých certifikačných testov. Podrobnosti o obsahu jednotlivých kurzov vrátane sylabov sú dostupné na webe AXELOS v sekcii ITIL Qualification Scheme.

Pozn: Všetky uvedené ITIL® kurzy môžete absolvovať a získať tak požadovanú kvalifikáciu priamo u vlastníka týchto stránok  – spoločnosti OMNICOM, s.r.o. (viď časť web portálu Vzdelávanie).

  • ITIL® kurzy
    • ITIL®4 Foundation
    • ITIL®4 Managing Professional Transition
    • ITIL®4 Strategist - Direct, Plan & Improve
    • ITIL®4 Specialist - Create, Deliver & Support
    • ITIL®4 Specialist - Drive Stakeholder Value
    • ITIL®4 Specialist - High Velocity IT
    • ITIL®4 Leader - Digital & IT Strategy
    • ITIL®4 Kvalifikačná schéma
    • Kurz ITIL® V3 Service Strategy
    • Kurz ITIL® V3 Service Design
    • Kurz ITIL® V3 Service Transition
    • Kurz ITIL® V3 Service Operation
    • Kurz ITIL® V3 Continual Service Improvement
    • ITIL®V3 Kvalifikačná schéma
    • Certifikačný test ITIL® Foundation
    • Opravný certifikačný test ITIL® Foundation
    • Opravné testy ITIL®4 Advanced úrovne
  • PRINCE2® kurzy
    • Kurz PRINCE2® Foundation
    • Kurz PRINCE2® Foundation & Practitioner
    • Kurz PRINCE2® Practitioner
    • PRINCE2 Agile® Foundation
    • Opravný certifikačný test PRINCE2® Foundation
    • Opravný certifikačný test PRINCE2® Practitioner
    • Opravný certifikačný test PRINCE2 Agile® Foundation
    • Certifikačný test PRINCE2® Foundation
  • DevOps kurzy
    • DevOps Foundation
    • Opravný test DevOps Foundation
  • Agile Scrum kurzy
    • Agile Scrum Foundation
    • Agile Scrum Product Owner
    • Opravný test Agile Scrum Foundation
  • Business Analysis kurzy
    • Business Analysis Foundation
    • Opravný test BCS Business Analyst Foundation
  • Agile Business kurzy
    • Agile Business Professional
  • VeriSM™ kurzy
    • Kurz VeriSM™ Foundation
    • Opravný test VeriSM™ Foundation
  • Lean IT kurzy
    • Kurz Lean IT Foundation
    • Opravný test LeanIT Foundation
  • Prečo OMNICOM kurzy
  • Kalendár a ceny kurzov
  • Objednávka / Rezervácia
  • Obchodné podmienky
  • OnLine kurzy
    • Ako to funguje
    • Príprava na online kurz
    • OnLine certifikácia
  • Profesná mapa

AKTUALITY

  • ITIL®
  • PRINCE2®
  • DevOps
  • Agile
  • LEAN IT
  • ISO 20000

BEST PRACTICE

  • ITIL®
  • PRINCE2®
  • Agile Scrum
  • LeanIT
  • DevOps 
  • VeriSM™

VZDELÁVANIE

  • ITIL® kurzy
  • PRINCE2® kurzy
  • DevOps kurzy
  • Agile Scrum kurzy
  • VeriSM™ kurzy
  • LEAN IT kurzy

WORKSHOPY

  • Blockchain
  • DevOps
  • Kanban

PARTNERI

  • AXELOS
  • EXIN 
  • PeopleCert 
  • The Open Group
  • itSMF Slovensko
  • NIKAR

PODMIENKY

  • Obchodné podmienky
  • Osobné údaje
  • Cookies

ITIL®, PRINCE2® a PRINCE2 Agile® sú registrované ochranné známky spoločnosti AXELOS Limited používané s jej súhlasom. Všetky práva vyhradené. The Swirl logo™ je ochranná známka spoločnosti AXELOS Limited používaná s jej súhlasom. Všetky práva vyhradené.

VeriSM™ je registrovaná ochranná známka spoločnosti IFDC. IT4IT™, TOGAF® and The Open Group Certification mark are registered trademarks of The Open Group.

OMNICOM® je registrovaná ochranná známka © 2008-2023, OMNICOM, s.r.o. – Všetky práva vyhradené